Skocz do zawartości

[Rogal pyta]Alternatywa dla kafejki?


Rogal

Recommended Posts

Generalnie ostatnio zastanawiałem się nad nieco inną wersją kafejki dla graczy. 

Jeden główny komputer, który hostuje maszyny wirtualne dla dajmy na to 10 zawodników. Jest to do zrealizowania? Wiecie - sam monitor, klawiatura i myszka, nic więcej. Te 10 komputerów jest na tym jedynym wielkim centralnym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

I właśnie tu się zaczynają schody, bo przecież teoretycznie 10 monitorów to 10 wejść na monitory, więc 10 kart graficznych (słusznie kombinuję?). Do tego około 50 GB RAMu i kilka TB pojemności dysku. Procesory - sam nie wiem. Czy warto motać się w typowo serwerowe rozwiązania czy kombinować inaczej. 

Generalnie jak będzie projekt to i prace nad wykonaniem ruszą :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Te terabajty dysku... a po co? Kafejka to kafejka, jak dasz im po kilkaset MB na pysk to powinni się cieszyć, że mają na savegame. Przecież kafeja to nie ściągalnia filmów na blueray :).

Z wirtualizacją jest taki szkopuł, że producenci środowisk wirtualnych nie dbają zbytnio o graczy. Nie dość, że odpalisz na tym może kilka staroci to jeszcze będzie to haczyć i to przy jednym VM. Wiem o co ci chodzi - o platformę, która uciągnie x gier w HD z ostatnich 2-3 lat. Tyle, że takie platformy nie powstają ze złożenia komercyjnego softu z komercyjnym sprzętem. W takim przypadku stosuje się specjalistyczne środowiska, tworzone pod daną architekturę. Jest to tworzone z rozmachem, bo klienci (korporacje) zamawiając daną usługę też chcą wprowadzić ją z rozmachem (obejmując całe kontynenty).

Niestety nie pozostaje ci chyba nic innego jak zabawa w poczciwe skrzynki: 1 na łebka.

imho: Inwestowanie w kafejkę w tych czasach... czy warto? Przecież "młodzi ludzie" mają kompy w domach + net, a starsi... mają synów i córki. Więc uwzględniając w biznesplanie koszty sprzętu ORAZ wszelakich licencji (ich koszt może przekroczyć koszt hardwaru), policz tez ile osób będzie dziennie ciebie odwiedzało (i ile spędzą czasu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Koszt takiej maszyny byłby ogromny, jeden komputer mógłby nie dać rady, taka maszyna musiałaby mieć kilka highendowych kart graficznych, w zasadzie to o czym myślisz nie różniłoby się w koncepcji od usług cloud gamingu, jedynie skala wielokrotnie mniejsza. Moim zdaniem takie rozwiązanie kosztowało by więcej niż zwykłe komputery, bo nie tylko hardware w Twoim pomyśle jest drogi, ale takie rozwiązanie raczej wymagałoby jakiś dedykowanych rozwiązań programowych, bo standardowo maszyna wirtualna nie wspiera współbieżności, czyli nawet nie ma możliwości przypisania do każdej maszyny wirtualnej oddzielnej klawiatury, to o czym myślisz to bardziej podejście terminalowe.

No i to o czym wspomniał Przemol, po pierwsze licencja na systemy, bo i tak musisz mieć licencję na każdą z tych maszyn wirtualnych. Gry to też spory koszt, musiałbyś ich trochę mieć na pewno CS (30-40 zł), starcraft 2 (100 zł), BF2 (30-40 zł), BFBC2 (40 zł), CoD:MW(50 zł) + ewentualnie CoD:MW2 (90-100 zł), jeszcze jakaś przynajmniej jedna strategia (80-120) zł i może TF2(40 zł), bo to jedna z popularniejszych gier. Musiałbyś mieć przynajmniej 10 stanowisk, więc 4500 zł na same gry.

I teraz ostatnia kwestia, o której również wspomniał Przemek, skąd weźmiesz klientów? Polska to nie Azja, gdzie ludzie chodzą do kafejek mimo, że mają szybki internet w domu. Kawiarenki internetowe mają już czasy świetności dawno za sobą, już dawno po padały. Padły ofiarą rozwoju dostępu do Internetu, podobnie zresztą jak handel pirackim oprogramowaniem.

Nawet jakby się tak zastanowić i policzyć abstrahując czy w ogóle da się to zrobić na jednym komputerze to koszt takiej maszyny przekraczałby 25000 zł. Bo tak 48 GB ramu w kościach po 4 GB to jakieś 6000 zł, przydały by się dwa procesory najlepiej po 6 lub 8 rdzeni, a nowy core i7 to spory wydatek, w sumie dwa to przynajmniej 4000 tyś. Płyta na dwa procesory to nie mniej niż 1000 zł, a nie wiem czy znajdzie się taka która obsłuży 10 kart graficznych których koszt to jakieś 8000-10000 tyś. No i do tego zasilacz, do tych kart, przecież one biorą po 300 watt, a do tego reszta sprzętu jeszcze. Dyski twarde przydałoby się z 10 po jednym dla każdego gracza, żeby system nie mulił, jak każdy będzie doczytywał z dysku + ewentualny dysk ssd, dla wydajniejszej pracy systemu hosta, to wszystko od 2000-4000 tyś. Już wyszło 24 tyś., a nie wliczyłem zasilacza, bo nawet nie wiem jak wycenić, cena płyty jest na podstawie ceny podstawowych płyt dwuprocesorowych a tu potrzebna by była obsługująca 12 kości ram i 10 kart graficznych, do tego obudowa typowo serwerowa. Więc te 25 tyś spokojnie zostanie przekroczone. Jeśli to podzielisz przez 10 wychodzi przynajmniej 2500 na jeden komputer, a za to da się złożyć w miarę przyzwoity sprzęt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Gość
Ten temat jest zamknięty i nie można dodawać odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...