Skocz do zawartości

Domena - adres internetowy


Kasjo

Recommended Posts

Domena cóż to takiego??

Domena to adres internetowy tzw potocznie link, który po wpisaniu w okno przeglądarki prowadzi żądanej strony WWW.

Złożony jest z trzech części: skrótu WWW (World Wide Web), nazwy domeny oraz jej rozszerzenia (np. .pl, .com, .org).

Bardzo ważne znaczenie obok nazwy domeny ma jej końcówka. Za pomocą kilku literek na przykład .pl może określać profil działalności lub lokalizację firmy.

W przyjętej klasyfikacji domen wyróżnia się domeny najwyższego poziomu (ang. TLD - Top-Level Domain) oraz subdomeny (czyli domeny niższego poziomu).

Domenami najwyższego poziomu są domeny globalne:

    * .com – komercyjne

    * .edu – edukacja, szkolnictwo

    * .gov – rządowe, polityczne

    * .net – sieciowe

    * .org – organizacje

    *. biz - biznes

    *. info - infomacje

Następny poziom to domeny krajowe oraz domeny tzw. „kontynentalne” np.:

# .bo – Boliwia                                                Asia          .asia

# .br – Brazylia                                                Europa      .eu

# .bs – Bahamy

# .bt – Bhutan

# .cz – Czechy

# .de – Niemcy

# .dj – Dżibuti

# .dk – Dania

Domeny niższego poziomu, tzw. subdomeny to końcówki, które powstały wskutek dodania członu do rozszerzeń najwyższego poziomu.

% .waw.pl

% .mazury.pl

% .com.pl

% .turystyka.pl

Pisząc o domenach ważne jest też wspomnieć o rejestratorze.

Rejestrator to firma, która jest pośrednikiem w sprzedaży domen pomiędzy użytkownikami Internetu, a organizacjami administrującymi poszczególnymi końcówkami.

Przy wyborze rejestratora warto zwrócić uwagę czy rejestrator domen posiada akredytację ICANN oraz jest partnerem organizacji takich jak EURid czy NASK.

Firma mająca akredytacje musi mieć wysoką jakości oraz zapewniać bezpieczeństwo usługi ponadto musi mieć odpowiednie zaplecze techniczne. Kolejnym aspektem ważnym przy wyborze registrara jest poziom obsługi klienta oraz właściwe zabezpieczenie usług.

Poziom usługi klienta możesz sprawdzić w opiniach na rożnych forach.

Kilka porad specjalisty:

Coraz częściej firmy posiadają więcej niż jedną stronę WWW. Zdarza się nawet, że w portfolio przedsiębiorstwa znajduje się kilka lub kilkanaście witryn internetowych, związanych z poszczególnymi firmowymi produktami lub usługami, a także kierunkami prowadzonych działań (np. gdy firma działa w różnych branżach). Często także firmy tworzą strony WWW specjalnie na potrzeby prowadzonych akcji marketingowych. Dlatego przed zakupem serwera przedsiębiorstwo powinno przeprowadzić kalkulację, ile stron WWW znajdzie się na firmowym hostingu, a także ile domen będzie do każdej z nich kierować. Jest to związane z tym, że niektórzy usługodawcy hostingowi ograniczają liczbę możliwych przekierowań domen, wprowadzając limity np. 5 domen na 1 serwer.

Taka liczba domen wystarcza i to z trudem na obsługę jednej firmowej strony WWW. W takim przypadku przedsiębiorstwo zmuszone jest do zakupu osobnego hostingu pod każdy tworzony serwis internetowy. Zwiększa to zdecydowanie koszty ponoszone na promocję firmy w Internecie. Warto więc wybrać hostingodawcę, który pozwala na delegację nieograniczonej liczby domen na serwer. Umożliwia to zamieszczenie kilku lub kilkunastu stron WWW w ramach jednego hostingu. Do każdej z tych stron może wtedy kierować pakiet domen z użyciem różnych rozszerzeń, a także wielu różnych nazw (np. twojanazwa.pl, twojanazwa.eu, ale też twojprodukt.com oraz twojabranza.info). A przede wszystkim patrząc z punktu widzenia firmy, pozwala to na ograniczenie wydatków na promocję w Sieci.

Zakup domeny to zaledwie kilka minut, lecz zanim zrobimy ten krok to lepiej przejrzyjmy oferty na rynku, zastanówmy się nad nazwą i wybierzmy solidnego registratora.

Wybór domeny to decyzja czasami na długie lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Pozwala na ograniczenie wydatków na promocję w sieci... bez jaj. Firmy hostingowe żyją właśnie z promocji w sieci. Każdy che mieć fajny serwis, z bazami danych, z logowaniem się userów itd, co zarzyna serwery. Firmy dzielą moc obliczeniową i miejsce na serwerze na pakiety, jak ktoś chce mieć Bentleya z przyczepą za cenę kaszla... to niech dalej żyje marzeniami ;) albo sam postawi sobie serwer, kupi kosmiczne łącze (o super uploadzie) i ... zatrudni speca.

Sprzedawałem domeny i hosting (na szczęście krótko), i jest to dobry biznes... pod warunkiem, że stosuje się redukcję kosztów własnych (niewolnictwo). Praktycznie nie ma sensu bawić się samemu w "profesjonalny" hosting (dla własnej firmy), ponieważ nigdy nasze rozwiązanie nie będzie oferować takich parametrów jak u poważnej konkurencji. Nie ta technologia, no i spokój - nic nas nie obchodzi co się dzieje z naszymi danymi czy transferem.

Domeny same w sobie (jako zjawisko informatyczne a nie towar) są ostatnio dość popularne wśród hakerów (zadręczanie serwerów DNS).

W mikro-świecie (czyli w firmach) praktycznie każdy kontroler domeny posiada własny (lokalny) serwer domen. Bardzo łatwo jest docenić wagę DNSa gdy trzeba klepać numery IP zamiast nazw ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Nie można utożsamiać linków z domenami, linki zawierają domenę serwera na którym się zanjdują, ale wcale nie muszą. Można się przecież odwołać do serwera przez IP.  Domeny powstały dla wygody kożystania z internetu, aby nie trzeba było pamietać adresów IP.

Warto dodać, że domeną najwyższego stopnia jest "." (kropka), a tu dowód gurupc.pl.. Jest ona korzeniem wszystkich domen.

Domena wcale nie musi się składać z 3 elementów. Zwyczajowowo dodaje się www, jako oznaczenie serwera WWW, ale obecnie nie jest to konieczne. Po za tym równie dobrze może tam być www2 czy co kolwiek nam przyjdzie do głowy. Zazwyczaj serwery ustawia się tak żeby www.nazwa_domeny.pl i nazwa_domeny.pl wskazywały na to samo miejsce. Ale już niżej takich konfiguracji nie ma. Czyli www.subdomena.domena.pl nie koniecznie będzie tym samym co subdomena.domena.pl. Najprawdopodobniej wystąpi błąd 403(strony nie odnaleziono lub przekierowanie na domenę domyślną czyli zazwyczaj domena.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

  • 2 weeks later...

Jak już pisałam wcześniej domenę można nabyć w ciągu kilka minut.

Osoba, która założyła nową domenę tak naprawdę nie staje się jej właścicielem ale abonentem.

Domena jest ważna przez dany okres w przypadku polskich jest to rok. Po upływie tego okresu można oczywiście ją przedłużyć.

Aby dokonać przedłużenia musimy przedstawić dane osobowe te, które były wprowadzane na samym początku zawierania umowy(rejestracji) usługi domeny.

Należy zwrócić szczególną uwagę aby podmiotem wynajmującym domenę był właściciel lub firma a dane identyfikacyjne zawarte w formularzu rejestracji były aktualne i zgodne z prawem, gdyż są one zamieszczane w bazie WHOIS operatora danej domeny (w przypadku domen polskich jest to Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa - NASK).

W przypadku braku zgodności wszystkich danych identyfikacyjnych nie zostanie przedłużony Abonament.

Właściciel firmy będzie musiał dowieść, że on jest prawowitym właścicielem.

Jest to trudne i czasochłonne a w tym czasie nasza domena zostaje zawieszona a my tracimy do niej nasze prawa.

Firma traci na wizerunku a nawet może stracić potencjalnych klientów.

Lepiej poświęcić czas przy podawaniu prawidłowych danych i później mieć problem z głowy.

Dokonując wyboru rejestratora firmowej domeny, warto zwrócić uwagę na sposób, w jaki przeprowadza on cesję domen, czyli zmianę ich Abonenta (najczęściej przy sprzedaży usługi). Mając świadomość wartości firmowej domeny, cesja musi przebiegać pod pełną kontrolą sprzedającego, kupującego i rejestratora. Z punktu widzenia nowego Abonenta domeny najbardziej bezpieczna i dająca pewność zrealizowanej transakcji jest cesja papierowa. Wiąże się ona z wypełnieniem i podpisaniem oświadczenia o chęci wykonania cesji przez obie strony, zarówno sprzedającego, jak i kupującego. Następnie wymagane jest przedstawienie rejestratorowi domeny dokumentów potwierdzających tożsamość osób lub identyfikujących przedsiębiorstwa, które są stronami cesji. Na tej podstawie usługodawca zmienia Abonenta domeny.

Zmniejsza to prawdopodobieństwo przeprowadzenia cesji domeny przez osoby niepowołane. Rejestratorzy, którzy nie zapewniają bezpiecznej cesji, nie dbają o wysoki poziom usług. Należy pamiętać, że domena to ważna inwestycja dla firmy, w praktyce jej wartość często przekracza kwotę 100 zł, którą przedsiębiorca płaci za przedłużenie domeny na kolejny okres abonamentowy. Niezamierzona utrata domeny może mieć poważne konsekwencje dla funkcjonowania firmy w Internecie. Przykładowo, jeżeli ktoś zgłosi cesję domen bez wiedzy jej Abonenta, a rejestrator nie dopełni formalności takich jak weryfikacja danych lub podpisy pod cesją, nieprawidłowa cesja może dojść do skutku, a firma straci domenę. Odzyskanie domeny może być kosztowne i czasochłonne. Dlatego tak ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa cesji ze strony rejestratora.

.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Te informacje są chyba z przed kilku lat, częsci z tych firm juz nie ma, a ceny są z kosmosu 500 zł rocznie za konto 500 MB? Już 3 lata temu 5 GB w NetArt (nazwa.pl) kosztowało 300 zł netto rocznie, teraz za tą kasę mamy 10 GB. A pakiet Provider+ (serwery wirtualne) kosztuje obecnie 200 zł netto za 3 miesiące i ma pojemność 10 GB. Więc to zestawienie jest mocno przedawnione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Gość
Ten temat jest zamknięty i nie można dodawać odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...