Skocz do zawartości

Ludzie vs Komputery - Stracraft


Ralliart

Recommended Posts

Jak się okazuje nie zawsze AI, nawet najbardziej podrasowane nie potrafi tyle, co zwykły człowiek. Wielkim wydarzeniem na tym polu było zwycięstwo Deep Blue nad Kasparowem szumnie komentowane jako przykład wyższości maszyn nad ludźmi. Ale ile w tym prawdy? A co z innymi grami? Całkiem niedawno na Uniwersytecie Kalifornijskim specjalnie opracowane do tego celu AI zmierzyło się w pojedynku z uczestnikiem World Cyber Games 2001 o nicku =DoGo=. Przeciwnika miał z najwyższej półki, bo było to AI z najwyższym możliwym rankingiem pośród dostępnych. Zwycięsko z tego pojedynku wyszedł oczywiście człowiek, bo jak się okazuje nawet gracz nie będący mistrzem z Korei jest w stanie wygrać z najbardziej zaawansowaną technologią.

Więcej na blogu: http://eis-blog.ucsc.edu/2010/10/starcraft-ai-competition-results

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

A mi się nie chce w to wierzyć :). Co prawda może i wygrał, lecz to nie ma żadnego znaczenia, ponieważ obecna technologia po prostu MUSI rozsmarować każdego, nawet najlepszego stratega. 

Why? Ponieważ... "bo tak". Zauważcie, że przeciw komputerowi stoi jeden człowiek. JEDEN człowiek, z mózgiem, który jak wiemy jest mocno ograniczony, powolny i często działa na zasadzie emocji. A teraz rzućmy okiem na kompa: ma ... dobrą pamięć (bo zapamięta sporo i niczego nie zapomni), sieci neuronowe i wydajną oraz szybką architekturę. Co z tego można zrobić? Wystarczy, że zapuści się go na przysłowiową nockę, aby grał sam ze sobą. Pozna dokładne staty wszystkich elementów będących w grze, zrobi dużo symulacji (nie ma sensu strzelanie liczbami, bo czy to będą miliardy czy więcej, who cares) i żaden skośnooki brylarz nie zrobi na nim najmniejszego wrażenia. Po prostu pociśnie go jakimś super-hiper schematem a nawet jakby ludzki gracz okazywał jakieś przebłyski intelektu to się do niego dostosuje, przy okazji dołując psychicznie ciągłym atakowaniem, ciągła zmianą taktyki (co inny kawałek mapy to inaczej budowana baza, aby jedna armia była nieskuteczna). Do tego ciągłe przebudowy baz i to co powoduje, że komputerowy gracz zawsze będzie miał nad nami przewagę: w jednym momencie możemy kliknąć w 1 punkcie. Tak samo możemy być w 1 miejscu i robić jedną rzecz. Podczas gorących akcji skupiamy swoją uwagę bardziej nad tym miejscem... a przecież komputer jest "wszędzie" i klika "wszędzie" w tym samym czasie. Więc 1 jednej sekundzie może zacząć budowę setek budynków, wydać setki rozkazów setkom jednostkom i zmieniać strategię w dziesiątkach miejsc ... a wszystko robić jednocześnie i bez męczenia mózgownicy, oraz bez przerwy na ogarnięcie tematu czy przemyślenia dotyczące strategii, lub tego co poszło nie tak.

No ale przecież jak wystawia się przeciw topowemu ludzkiemu graczowi dupę a nie samo uczący się program, to czego się dziwić? 

Pytanie nr 2: czemu nie ma tego w zwykłych grach? Bo nikt by tego nie kupił, kto by chciał zacząć dzień od grania w grę, w której byłby tylko 1 poziom trudności (nie ważne czy chodzi o strzelankę, strategię czy wyścigi), który przekraczałby wielokrotnie to co można by określić poziomem super-ultra-extreme-nightmare? W wyścigach wszyscy by was objeżdżali już na pierwszym okrążeniu, w strzelankach słyszeliby każdy wasz ruch i zawsze by trafiali jednocześnie chowając się za ścianami zawsze gdy byście tylko na nich spojrzeli, a w strategiach... to co napisałem 2 akapity temu. Ja bym się pociął już po 5 minutach takiej "gry".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

No tak Przem0l, tyle że sztuczną inteligencję wymyślił człowiek i wszystko co ta maszyna robi jest planem ludzkim. Skoro mózg człowieka (a więc jego myślenie) jest ograniczony to...program też jest :) 

Wspominasz też o przewadze komputera co do jednoczesnego tworzenia baz w kilku miejscach. Pozwól, że Ci coś pokażę:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Mózg człowieka jest ograniczony w inny sposób, chodzi o szybkość podejmowania decyzji, jedyną przewagą człowieka jest myślenie abstrakcyjne i lepsze metody uczenia się. o komputer uczy się dość długo (sieć neuronowa).

Największą przewagą komputera nad człowiekiem jest jego wszechobecność, możliwość podejmowania setek decyzji na raz. Np. w taki ruse jest możliwość szpiegowania ruchów wroga w danym sektorze, gdy odpalimy to przeciw komputerowi to widzimy nawet po kilka strzałek naraz. Człowiek może skupić się tylko na tym co aktualnie widzi, a komputer "widzi" wszystko naraz.

Nas najbardziej ogranicza nasze ciało. W strzelankach komputer mógłby być niezwyciężony. Pamiętam jak kiedyś z kumplami graliśmy w CS'a, a że byo ns tylko 4 to dodaliśmy boty, ze zmodyfikowanymi ustawieniami, i były tak silne, że nawet w 4 graczy przeciw 4 botom nie dalibyśmy rady. Odwracały się w mgnieniu oka, słyszały na pół mapy, i celowały niemal zawsze w głowę, nawet zajście od tyłu nie gwarantowało sukcesu. Mówiąc prościej zachowywały się jakby miały auto aim'a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

A co jest złego w aimie? Po prostu "były dobre" i "miały skilla" :). Jak kiedyś pogrywałem w kawiarence w CSa (gdy tam pracowałem) to przyłaził jeden dzieciak. Ciągle słuchał  Toola, dlaczego go zapamiętałem aż tak bardzo, choć było to z grubsza 10-12 lat temu? Ponieważ on zawsze hedził. Nie walił w klatę, nie był spray-noobem, tylko oddawał pojedyncze strzały i prawie zawsze trafiał. Robił to przy mnie na różnych kompach więc nie hakował. Dlatego nie widzę powodu, dla którego komputer nie miałby mieć aima, tylko dlatego że większość graczy ma zeza.

Rogal - to co jest na tym filmiku, ok gościu jest szybki ale tak jak pisał Micz: kiedy ten koleś wykona 10 czynności to szybki komp zrobi ich 10 000, kalkulując i dostosowując je do obecnej sytuacji.

Co do abstrakcyjnego myślenia, uważam że sieci neuronowe je właśnie gwarantują (przy kolosalnej ilości odbytych symulacji, licząc tylko czyste dane [bez rysowania]) takie "myślenie". Dlaczego? Ponieważ choćby było ono jeszcze na etapie dość prymitywnym to jednak ilość odbytych symulacji daje obraz praktycznie każdej konsekwencji każdego ruchu. Komputer będzie "znał" konsekwencje kilku ruchów na przód właśnie z tego powodu. Opieranie się na gotowych odpowiedziach daje możliwość daleko idącego planowania. A nie zapominajmy o wydajnej architekturze zarówno sprzętu jak i softu, który mógłby dokonywać analiz w locie z prędkością powiedzmy milionów na sekundę, to i tak (powiedzmy) dałoby mu to możliwość wybrania choćby co tysięcznej z nich, co przekłada się na dokonanie tysięcy czynności na polu bitwy. I te czynności byłyby wyliczone matematycznie jako najlepsze z możliwych. Więc nie widzę tutaj szans dla człowieka. 

Tylko najpierw trzeba by:

1. napisać taki soft do "myślenia",

2. złożyć komp, który to uciągnie "w locie" bez przestojów (choćby na ułamek sekundy),

3. dać mu czas na dokonanie tylu symulacji, że każda następna nie generowałaby niczego czego komp by już nie miał w bazie.

I wtedy "możemy zagrać" :huh:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Komputer nie myśli, i póki co dzługo nie będzie myślał, sieci neuronowe to namiastka naszego systemu myślenia. Tak samo jak komputer nie jet wstanie wygenerować liczby losowej, to co nazywa się liczbami losowymi, to tak naprawdę są liczby pseudo losowe, obliczane specjalnym algorytmem, na wejściu zazwyczaj podaje się aktualny czas w milisekundach,a następnie oblicza się po kolei różne liczby, jak damy tą samą liczbę na wejście to kolejność tych "losowych liczb będzie taka sama. Po prostu w komputerze nie ma nic losowego, więc nie da się wygenerować liczby losowej, może komputery kwantowe będą wstanie. Wracając do SI, nie myślą abstrakcyjnie, nie rozumieją tego co przetwarzają, mają zaprogramowane reakcje, na określone zdarzenia + ewentualnie za pomocą sieci neuronowej weryfikują ich wyniki. Sieć neuronowe muszą się uczyć aby dostosować wagi do różnych problemów. Komuter nawet nie jest wstanie zrozumieć semantyki zdań, gdyby umiał to już byśmy mieli wyszukiwarki semantyczne i moglibyśmy wysyłać zapytania w formie pytań, lub całych zdań a nie słów kluczowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na stronach

Gość
Ten temat jest zamknięty i nie można dodawać odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...